privacy-beleid

GHvernuft

  • Deze site draait op Javascript, maar dat staat uit, is bezig, of is onderweg vastgelopen.
    Probeer: Javascript aanzetten contact update uw browser.
  • This site needs Javascript, but that's either disabled, processing, or has crashed.
    Try: enable Javascript or update your browser
English Nederlands

crowd creating

Stel: je hebt een idee, en dat wil je verwezenlijken. Of je wilt je sterk maken voor een bepaalde verbetering. Maar hoe krijg je alles en iedereen georganiseerd?
Of: je hebt een hobby, of een beroep dat je wilt uitoefenen. Maar hoe kom je daar mee tot ontplooiing?
Creëer je eigen crowd.

co-creatie met jouw crowd

Daarom zoeken we
om ontwikkelingen te realiseren die anders blijven liggen.
Met een daarop toegerust traject van GHvernuft in symbiose met NL innovators.


crowd creating, hoe doen we dat?

We beginnen met het idee. Heb je een nieuwe oplossing of zoek je er juist één, dan benoemen we je tot initiator. Eventueel kostenloos lopen we het idee langs met de 4x5 checklist, op zoek naar haalbaarheid in de echte wereld. Na dit vooronderzoek hebben we een long list van professionals uit de creating crowd en zo mogelijk een minimum viable product.

De professionals die mogelijkheden zien selecteren zich uit met de ideemeter. Uit deze short list formeren we, middels het eerlijk-aandeel-model, de projectgroep. In alle flexibiliteit. Met als missie om een uitvoeringsplan met bijpassend productieteam samen te stellen.

Dat daarbij op de achtergrond een zelflerend programma meedraait om van al die crowds en teams een hecht kennisnetwerk te maken is mooi meegenomen voor toekomstige projecten.
Suppose you've got an idea, and you want to make it work. Or you've got an issue you'd like to improve. But then how-to-organise-it-all turns out to be the hard part?
Or: you've got a hobby, or a trade you want to perform. Then how to deploy yourself to it?
Create your own crowd.

co-creation with your crowd

That's why we're looking for
to help realise developments that otherwise would be ignored.
Following a trajectory set up by GHvernuft in close symbiosis with NL innovators.


crowd creating, how do we do it?

We start with the idea. In case you found a new solution, or are looking for one, you'll be assigned the role of initiator. Following the 4x5 check list we'll scrutinise the idea, if necessary free of cost, to establish its feasibility in the real world. This preliminary survey is aimed at a long list of professionals from the creating crowd and -if possible- a minimum viable product.

The professionals who see opportunities select themselves by means of the idea meter. Then, applying the fair-share-model , this short list transforms into a project group. In all flexibility. With the mission to set up a execution plan and fitting a production team.

As a bonus a self learning program is running in the back ground, molding all the crowds and teams into a firm network of expertise for future projects.


waarom meedoen met je idee?

Word je al een tijd achtervolgd door een idee?
Heb je ergens een oplossing voor bedacht?
Of zoek je juist naar een oplossing ergens voor?
Wil je echt werk van je passie maken?
Zijn hulp en advies buiten je (financiële) bereik?


why join in your idea?

Are you already being chased by an idea for a while?
Did you find some new solution?
Or in dire need you need such a solution?
Do you want to make your passion work?
Are help and advice beyond your (financial) reach?


waarom meedoen als professional?

Vind je het leuk om je vakbekwaamheid eens op iets anders uit te oefenen?
Wil je je blik eens verbreden, je netwerk uitbreiden? En je kans wagen op een aandeel in een florissante start-up?
Of misschien wil je je als zzp of als ondernemer helemaal toeleggen op co-creatie?


why join in as a professional?

Would you like to exercise your expertise in an other field?
Do you want to widen your perspective? Expand your network? And try your luck for a share in a flourishing start-up?
Or perhaps you want to transform yourself into an independent co-creator?


eerlijk-aandeel-model

Een goed idee is geld waard. Maar niet voordat het ontwikkeld is. Er gaat heel wat werk, investeringen en vernuft aan vooraf.
Je kunt dan gaan zitten wachten tot je er investeerders voor gevonden hebt die bereid zijn jouw risico's te dragen. We kunnen ook alvast beginnen met crowd creating en vooraf goede afspraken maken voor de verdeling achteraf. Bijvoorbeeld aan de hand van "Slicing Pie", de methode van Mike Moyer.
Onder de naam eerlijk-aandeel-model heeft GHvernuft er flexibele overeenkomstvormen op voorbereid.
Ieders toegevoegde waarde wordt omgezet in een eerlijk aandeel. Zo gauw als we marktwaarde gecreëerd hebben (breakeven) verzilveren we dat.


fair-share-model

Good ideas are worth money. But not before they have been developed. We need to feed them with a lot of work, investments and enginuity.
Now you could wait until you found investors willing to carry your risks. We also could just start crowd creating, after agreeing on sharing afterward. In the book "Slicing Pie" Mike Moyer presents his method for that.
It has been used to prepare GHvernuft's flexible agreements, by the name of fair-share.
Every participant's added value is converted to a fair share. As soon as we have created market value (breakeven) we cash it in.


prijskaartje

Crowdcreating doen we samen; we zijn onze eigen opdrachtgever. Er hangt dus geen vast prijskaartje aan.
Wil je wel meedoen maar kun je je niet teveel veroorloven? Je kunt kiezen uit een heel spectrum van overeenkomstvormen, varierend van een vast urentarief tot risicodragend opbouwen van een eerlijk aandeel. Of als tussenvorm een 'basisinkomen' ten laste van je eerlijk aandeel.


price tag

Crowdcreating we do together; we contract ourselves. There's no fixed price tag to it.
You'd like to join but you can't afford too much for a loss? You may choose from a broad spectrum of agreements, ranging from a fixed hourly rate to taking risk in a fair share. Or in between like a 'basic income' charged to your fair share.


4x5 checklist

Het vooronderzoek doen we - initiator, GHvernuft en eventueel NL innovators - in vier fasen van elk vijf aandachtspunten. Al onderzoekend geven we onze eigen beproefde invulling aan de welbekende business model canvas volgens Alexander Osterwalder. En al doende bouwen we contacten op met professionals voor verder crowdcreating.


4x5 check list

We - initiator, GHvernuft and (if appropriate) NL innovators - perform the preliminary survey in four stages of five focus points each. In investigating we complete in our proven way the well known business model canvas according to Alexander Osterwalder. And in doing so we extend our contacts with professionals to continue our crowd creating.


ideemeter

Al enige tijd blijkt dat wisdom of crowds meetbaar en maakbaar is. In de jaren tachtig ontdekte Robert Cooper er een formule voor (waarvan de bouwstenen overigens sterk doen denken aan die van de eerder genoemde business model canvas). GHvernuft heeft er de ideemeter van afgeleid. Bij crowd creating gebruiken we die om de groepssamenstelling en de voortgang van het project te optimaliseren.


idea meter

For some time already wisdom of crowds is shown to be both measurable and controllable. In the '80's Robert Cooper discovered a formula, of which the components show some resemblance with the business model canvas (mentioned before). GHvernuft took it for the idea meter. In crowd creating we may use the idea meter to optimise the project's group composition and progress.


meld je aan voor crowdcreating


join in with crowd creating



over crowdcreating.nl

Crowdcreating.nl is een product van ingenieursburo GHvernuft, bekend onder kvk 04066591. GHvernuft is een handelsnaam van G.Henstra, sinds 1988 ir industrieel ontwerpen, met ervaring in productontwikkeling bij Philips, bij de RuG als wetenschappelijk begeleider en supervisor van een honderdtal projecten. En sinds 2013 van nog eens tientallen projecten in nauwe samenwerking met NL innovators.

prezi


about crowdcreating.nl

Crowdcreating.nl is a product of engineering agency GHvernuft, known at Dutch Chamber of Commerce as 04066591. GHvernuft is a commercial name of G.Henstra, MsEng Design Engineering since 1988, experienced in product development with Philips, at Groningen University as an assistant professor and scientific supervisor of some hundred projects. And another few tens of projects in close cooperation with NL innovators.

ontwerp en innovatie